نويسنده: دکتر محمد علي نيلفروش زاده




 

همه روزه در تمام دنيا از جمله کشور خودمان افراد زيادي به متخصصان پوست مراجعه مي کنند و آمار اين مراجعه ها هم رو به افزايش است زيرا توجه بيشتر افراد به پوست و زيبايي و ضايعه هاي پوستي، از گذشته بيشتر شده است ولي آيا تا به حال اين سؤال براي شما مطرح شده است که کدام يک از ضايعه هاي پوستي به توجه بيشتري نياز دارد؟
از آنجا که پوست، خارجي ترين لايه بدن است، ضايعه هاي آن بيشتر وقت ها راحت به چشم مي آيد و فرد متوجه آن مي شود. اين ضايعه ها به 2 گروه اوليه ( مربوط به پوست و ضمائم آن ) و ثانويه (ضايعه هاي ناشي از بيماري هاي اعضاي ديگر بدن ) تقسيم مي شوند. خيلي از بيماري ها تظاهرات پوستي خاصي دارند که حتي ظهور آن ها در پوست مقدم بر ضايعه هاي دروني است و باعث کشف بيماري اصلي مي شود و به قول شاعر: « رنگ رخسار خبر مي دهد از سر درون. » در اين مطلب بيشتر به ضايعه هاي اوليه پوستي پرداخته ايم که به توجه ويژه و زود هنگام نياز دارند و تأخير در درمان آن ها باعث ايجاد عواقب و مشکل شدن درمان مي شود. اين را هم به خاطر داشته باشيد که بسياري از ضايعه هاي پوستي فقط از منظر زيبايي، اهميت دارند و تهديدي براي سلامت محسوب نمي شوند. پوست از 3 لايه اصلي به علاوه ضمائمي همچون غدد چربي، عرق، اعصاب، عروق ريز، الياف و سلول هاي زمينه اي تشکيل شده که هر کدام از آن ها مي توانند منشاء ضايعه هايي در پوست شوند. تعداد محدودي از اين ضايعه ها نيز به جز انتشار در پوست مي توانند به مکان هاي دوردست حمله کنند.

1- آکنه

با وجود اينکه ممکن است آکنه ها خيلي ساده به نظر برسند و درمان شان ساده باشد اما اگر شديد باشند يا درمان نشوند، جاي شان باقي مي ماند و به خصوص پوست صورت را نازيبا مي کند، بنابراين بايد درمان آکنه را جدي گرفت و از دستکاري آن اجتناب کرد. يکي از سخت ترين کارها در رشته پوست اصلاح جاي جوش است.

2- خال

خال هاي رنگدانه اي (ملانوسيتيک ) 2 نوع « مادرزادي » و « اکتسابي » دارند. خال هاي مادرزادي، به خصوص اگر بزرگ باشند، از نظر خطر ايجاد ملانوم ( نوعي سرطان بدخيم پوست ) بايد تحت معاينه هاي مکرر و دوره اي قرار گيرند. خال هاي رنگدانه اي اکتسابي شامل نوع سطحي مرزي، عمقي و مخلوط است. چنانچه شکل خالي نامتقارن يا لبه آن کنگره دار باشد رشد ناگهاني داشته باشد يا رنگش يکنواخت نباشد، بايد به آن توجه بيشتري داشت. ضايعه هاي به شدت سياه رنگ، به خصوص در انتهاي اندام ها يا نوار طولي سياه در ناخن هم از مواردي هستند که به توجه جدي نياز دارند.

3- زخم

ضايعه هاي زخمي که با وجود درمان هاي معمولي بعد از يک ماه بهبود نيافته اند، به دليل امکان وجود BCC ( نوعي سرطان پوست ) يا SCC ( نوع ديگري از سرطان پوست ) نياز مبرم و فوري به معاينه و نمونه برداري دارند. ضايعه هاي شبيه به اگزما که با درمان هاي معمول بهبود نيافته و طي گذشت زمان گسترش پيدا کرده اند نيز به خصوص اگر همراه با لکه هاي روشن تر و تيره تر همزمان در ضايعه باشند، به علت احتمال ابتلا به بيماري ام اف ( مايکوييد فونگوييدوس ) نياز به توجه جدي دارند.

4- توده

توده هاي پوستي به خصوص توده هاي توپر را نيز به علت اينکه ماهيت آنها مي تواند بسيار متفاوت باشد، بايد جدي گرفت.
منبع مقاله :
نشريه زيبايي سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دي ماه 1393